MAHÁBHÁRATA SOROZAT 15. RÉSZ: SAKUNI FOGADALMA
MAHÁBHÁRATA SOROZAT 15. RÉSZ: SAKUNI FOGADALMA
A Mahábhárata sorozat tizenötödik részének tartalmi összefoglalása
Dhritarástra, amikor Vidura kimondta, hogy nem koronázhatják királlyá, a trónteremből a harci gyakorlóterembe ment, ahol dühösen kést dobál. Gándhárí, felesége követi őt, hogy férje mellett legyen ebben a nehéz helyzetben. Dhritarástra annyira dühös, hogy mikor a lépteit meghallja, egy kést dob felé, hogy elriassza, amely odaszegezi a falhoz a hercegnőt.
Eközben Pándu győzködi a királynőt és Bhísmát, hogy ő Dhritarástra szolgálatára esküdött fel, mellette tud állni, de helyette nem fog uralkodni. Bhísma elmondja, hogy ez Pándu kötelessége most és el kell fogadnia a koronát. Végül Pándu fejet hajt Bhísma előtt. Megtörténik a koronázási ceremónia, megtisztítják, tejjel fürdetik, majd átveszi a kardot és a trónra ül.
Dhritarástrához ezután bejön szolgálója és jelenti, hogy Pándut koronázzák meg. Dhritarástra féltékeny haragra gyúl. A szolgáló hiába meséli el a hercegnek, hogy Pándu mindvégig tiltakozott és csak a teremben lévők győzködésére fogadta el a felajánlott királyságot, fivére annyira rosszat feltételez róla, hogy politikának véli Pándu "ál-tiltakozását". Végül Dhritarástra nevetésben tör ki, amire Gándhárí odatipeg hozzá, már zokogásban tör ki és felesége karjaiban sír. A szolgáló távozik. Gándhárí férje fájdalmára szintén zokog, de visszafogja magát, hogy férjében tartsa a lelket. De Dhritarástra abbahagyja sírást és ellöki magától őt.
Ezalatt Gandhára királya és királynője Sakuniért megy, aki éppen kockajátékot játszik. Kérik őt, hogy térjen velük vissza Gandhárába, mivel itt a feladatuk véget ért. De Sakuni, mint egy őrült, két kockáját nevén nevezve, mintha élőlények lennének, gúnyolódva mondja szüleinek, hogy bizony a két kocka nem mozdul, pedig tudják, hogy haza kell térni. Azért nem mozdulnak, mert olyan sértés érte őket, amely miatt nem térhetnek vissza. Gandhára királya kérdőre vonja Sakunit, hogy milyen sérelemről vagy sértésről beszél, hiszen nem történt más, mint az, hogy ez Gándhárí sorsa. Ekkor Sakuni bosszúvágytól tajtékozva egy tőrt döf saját lábába, és közli, ez a seb fogja emlékeztetni őt, hogy szeretett húgának milyen igazságtalanságban volt része. És megfogadja, hogy amíg a húgát királynőként nem látja Hasztinápurában, addig mindent meg fog tenni, hogy a Kuru dinasztia egy csepp boldogságban sem részesüljön.
Ekkor jelenik meg Krisna, és ismét megörvendeztet bennünket bölcsességeivel, hogy az igazságtalanságról beszéljen és arról, hogyan válik valaki bűnös emberré a bosszúvágy által.
A következő jelenetben már Sakuni Dhritarástra lakosztályában van, de ő nem ismeri fel Sakuni sántító lépéseit. Kardot ránt, de Sakuni megállítja. Dhritarástra kérdőre vonja járása miatt, amire Sakuni azt feleli, hogy mostantól a járását megváltoztatja, és nem csupán a járását, hanem mostantól Dhritarástrát fogja követni, és elhagyja otthonát, Gandhárát. Folyamatosan királynak szólítja őt, aki ezt szóvá teszi, de Sakuni elmondja, hogy neki ő a király, Pándu pedig csak herceg. Elkezdi Dhritarástrát családja ellen mérgezni, azzal, hogy elmondja, az egyetlen ember, aki mellette állt, miután a koronát elvették tőle, az nem a családja volt, hanem a felesége, Gándhárí. És hogy ő rendkívül nagylelkű, hogy saját családját nem hibáztatja, azonban a politikában ezt úgy hívják, hogy ostobaság. Dhritarástra, miután Sakuni leostobázta, dühösen közölte, hogy lefejezteti, de Sakuni tovább helyesel, hogy tegye azt, szeretett húga szívét már úgyis összetörte. Pedig csak vele érhet el mindent, amit akar, mégpedig úgy, hogy Gándhárít Siva 100 fiúval áldotta meg. És ezzel a trónt is visszaszerezheti. Az epizód azzal végződik, hogy ezeken az aljas szavakon Dhritarástra elgondolkodik, és ezzel el is indul a rossz úton.
Mahábhárata sorozatban elhangzott tanítások
Bhísma
"Egy ember sosem lehet fontosabb, mint a trón, és a szeretet soha nem lehet fontosabb a kötelességnél."
Krisna
"Amikor valaki igazságtalannak vél egy esetet, az eset megzavarja az elméjét. Az egész világot az ellenségének látja. Minél intenzívebb az igazságtalannak tűnő eset, annál nagyobb az ember szívének tiltakozása. Az esetre reagálva igazságot kér. És ez helyes. A társadalomban bármilyen jellegű igazságtalanság elpusztítja egy ember bizalmát és hitét. De mi az igazságosság? Mit jelent az igazságosság? Aki igazságtalan volt, annak meg kellene bánnia a bűneit, az igazságtalanság áldozata pedig meg kellene újítsa a társadalomba vetett hitét. Nem ez az igazságosság jelentése? De egy becstelen ember visszautasítja az igazságosságot és a bosszúvágyat táplálja. Úgy dönt, hogy az erőszakot erőszakkal győzi le. Aki gyötrelmet tapasztalt, próbál másoknak még nagyobb gyötrelmet okozni. S miközben halad lefelé ezen az úton, az elnyomottból elnyomó lesz. Hamarosan bűnözővé válik. Más szóval, nagyon kicsi a különbség az igazság és a bosszú között, és ezt a különbséget hívják tisztességnek. Nem így van? Gondolkodj el ezen!"
Megjegyzések
Megjegyzés küldése